“Her günlük bir iskandil, her günlük çok iskandil”
Hulki Aktunç’un “Her günlük bir iskandil, her günlük çok iskandil” sözüne uyarak günlüklerin bu cildine İskandil adını verdik. 1968-1969 yılları arasında tutulan günlüklerde öyküyle, resimle, sinemayla, ülke sorunlarıyla dolu günlerin izleri, üniversiteli bir gencin arayışları var. Anılar, öyküler, şiirler, desenler ve elbette politik olaylarla yüklü bir kitap İskandil.
Dönemin edebiyat ve sanat çevrelerinin çekişmeleri, yayın dünyasındaki olaylar, 68 Kuşağı önderlerinin İstanbul Üniversitesi çevresindeki eylemleri kitaba ayrı bir özellik katıyor. Günlükleri hazırlayan Doğan Yarıcı önsözünde “iyi ki yazmaktan geri durmamış,” diyor, “dönemin gündelik yaşamını, gazete manşetlerini, o yıl yayımlanan bütün edebiyat dergilerini, okuduğu bütün kitapları, kafaya taktığı şair ve yazarları, izlediği filmleri, dinlediği müzikleri, toplumsal ve siyasi olayları, kişisel sorunlarını, dostluklarını, hayal kırıklıklarını, açmazlarını, mutluluklarını, titizlikle ve ayrıntılarıyla. Gün gün nasıl aydınlandığına
hayranlıkla tanık oluyorsunuz bu gencin, yaşadığı dünyanın, çok sevdiği ülkesinin nasıl değiştiğine, insanlarının, edebiyatının, sanatının, müziğinin, havasının suyunun nereden nereye geldiğine.”
Hulki Aktunç (İstanbul, 27 Ocak 1949 – 29 Haziran 2011) Askeri okullardaki ortaöğreniminin ardından bir süre İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ne devam etti. Reklam sektöründe çalıştı. Yazı yaşamı 1968’de “Yeni Ufuklar” dergisinde başladı. Öykü, şiir ve yazıları 1970’li yıllarda “Soyut”, “Yeni Edebiyat”, “Yeni Dergi”, “Papirüs” gibi dergilerde ve yönetimine katıldığı “Türkiye Defteri”nde çıktı. Kendisine özgü diller yarattığı öykü ve romanlarında bir yandan anlatı geleneklerini günümüze doğru geliştirirken bir yandan da öncü anlatım denemelerine girişti. 1976’dan sonra şiire ağırlık verdi. Kendiliğinden-şiirsel-bakış’ın araştırılması ve saptanmasının peşine düştü; şiirimizin henüz tükenmemiş olanaklarını sınaya sınaya gelişen yeni bir şiirsel blok yaratmaya yöneldi. Şiirlerinden bir seçme Theo Dorgan, Tony Curtis ve Orhan Koçak tarafından “Twelfth Song” adıyla 1998’de İngilizceye çevrildi. Denemelerini topladığı “Erotologya?”da yaşadığımız coğrafyanın erotizmini yansıtıp çözümlemeye çalıştı. Yirmi yılı aşan bir emeğin ürünü olan Büyük Argo Sözlüğü yurtdışı Türkoloji çevrelerinde de geniş bir ilgi gördü. Şiir, öykü, roman, sözlük, deneme alanındaki öncü ve yenilikçi çalışmalarının yanı sıra resimle de uğraştı, sergiler açtı. İki öyküsünün filmi çekildi: “Aşka Kimse Yok” (yön. Osman Sınav), “Bir Yer Göstericinin Hayatı” (yön. Tülay Eratalar).
“Gidenler Dönmeyenler” ile Türk Dil Kurumu Öykü, “Bir Çağ Yangını” ile Abdi İpekçi Roman, “Bir Yer Göstericinin Hayatı” ile Yunus Nadi Öykü ödüllerini aldı. “İnsan Aşklarının Külüdür” ile Halil Kocagöz, “Istıraplar Ansiklopedisi” ile Cemal Süreya, “Sönmemiş Dizeler” ile Behçet Necatigil ve Metin Altıok şiir ödüllerini aldı.
İSKANDİL – GÜNLÜKLER (1968-1969)
Hulki Aktunç
Yapı Kredi Yayınları, 2022
Editör: Murat Yalçın
344 s.
Comments