İşleyen Kurmaca Temel Atölye 26 Mart’ta başlıyor
Fadime Uslu ve Doğuş Sarpkaya’nın birlikte yürüttüğü İşleyen Kurmaca Temel Atölye 26 Mart’ta başlıyor. Derslerde genel olarak bir öyküyü, romanı, denemeyi, senaryoyu bir araya getiren öğeler ve kavramlar arasındaki dinamik ilişki irdelenecektir.
İŞLEYEN KURMACA TEMEL ATÖLYE
İşleyen Kurmaca Temel Atölye’de genel olarak bir öyküyü, romanı, denemeyi, senaryoyu bir araya getiren öğeler ve kavramlar arasındaki dinamik ilişki irdelenecektir. Kurmaca yazan, üstüne düşünen, okuma deneyimini çoğullaştırmak isteyen herkesin katılabileceği derslerde hikâyenin yapısı-anlatım biçimi arasındaki ilişki, atmosfer, ritim, anlam örüntüsü oluşturma, anlatıcının konumu, anlatıcı türleri, bakış açısı, ayrıntının etkin kullanımı, etkinin derinleştirilmesi gibi konular üzerinde durulacaktır.
Sait Faik, Bilge Karasu, Tomris Uyar, Virginia Woolf, Kate Chopin, Truman Capote, Leyla Erbil, Henry Miller, Vladimir Nabokov, Behçet Çelik, Donald Bathelme, Edgar Allen Poe, Vüs’at O. Bener gibi edebiyatın usta isimlerinin öykülerinin çözümleneceği derslerde, okuma biçimlerimizin yazma deneyimimize etkisi tartışılacaktır.
Metin fikrinin oluşma aşamasından yazımının bitimine kadar geçen sürede karşılaşılan açmazlar, sorunlar ve çözüm yolları konusunda tartışmanın yürütüleceği dersler, metin çözümlemesi ve egzersizler ile ilerleyecektir. Atölye süresince öykü yazma ödevleri de verilecektir. Yazılan öyküler Fadime Uslu ve Doğuş Sarpkaya tarafından değerlendirilecektir. Yazar adaylarına doğrudan geri bildirim yapılarak, önerilerde bulunulacaktır.
Dört hafta, her hafta iki saat ve zoom uygulaması üzerinden yapılacak dersler, cumartesi günleri 11.00-13.00 saatleri arasında gerçekleşecektir.
Kayıt ve detaylı bilgi için WhatsApp: 0542 7879660.
E-posta: oykuatolyem@gmail.com
İşleyen Kurmaca Temel Atölye Ders Programı
1. HAFTA
Kurmacayı Harekete Geçirmek
Türlerin Doğasındaki Ortak Özellikler / Türleri Farklılaştıran Etkenler
Zaman/Mekân, Atmosfer, Karakterin Hikâyedeki Etkiyle Mesafesi
Kurmacada Zaman Mekân Dekor
Maddi ayrıntıların doğası: Nesneler, semboller
Nesneler, semboller, temsillerle anlam örüntüsü oluşturma
İşlenecek Metinler:
Kuzgun/ Edgar Allan Poe (Yazarın Kuramı, İletişim)
Kış Akşamı, Maşa, Sandalye / Sait Faik Abasıyanık (Mahalle Kahvesi, YKY)
İmgeler ve Simgeler / Vladimir Nabokov,
Matmazel Claude Henry Miller,
2. HAFTA
Kurmacanın Matematik Doğası
Kurgu Nedir?
Kurgu Türleri
Hikâyenin Yapısı ile Kurgu Türü Arasındaki İlişki
Çatışma, Diyalog, Monolog
İşlenecek Metinler:
Bir Ortaçağ Abdalı / Bilge Karasu (Göçmüş Kediler Bahçesi, Metis)
Julio Cortazar / Möbius Şeridi (Kendime Anlattığım Hikâyeler Bütün Öyküleri 3, Can)
Düğün Birahanesi/ Behçet Çelik (Düğün Birahanesi, Can)
3. HAFTA
Bakış ve Mesafe
Anlatıcının Bakış Açısı
Anlatılan Kişilerin Bakış Açısı
Kurmaca metinlerde gizli, açık, örtük bilgi
Hikâyede kırılma anı /aydınlanma anları
Bilgilerin işlenmesi
İşlenecek Metinler:
Dikkat Kırılacak Eşya/ Tomris Uyar (Yürekte Bukağı, YKY)
Havva/ Vüs’at O. Bener (Dost/Yaşamasız YKY)
Truman Capote, Gece Ağacı
Donald Barthelme, Enayi
4. HAFTA
Kurmaca metinleri hangi kriterlerle değerlendiririz?
Kendi eserimizi nasıl değerlendirebiliriz?
Başkasının metnini değerlendirirken neye dikkat ederiz.
Kendi metninin editörü olmak
Kurmacada İnce İşçilik
Yazdığımız öykü ile vedalaşmak
İşlenecek Metinler:
Doğuş Sarpkaya / Kendini Zevzekleştiren Dünyanın Edebiyatı
Fadime Uslu / Konuşmak Hayattır Oysa
Virginia Woolf / Perili Ev
Kate Chopin / Altmış Dakikanın Öyküsü
Leyla Erbil / Öyküsüz
Comments